Om Köksglädje/Scandinavian Agencies AB
Företaget har sitt säte i Stillingsön. Företagets postadress är Änghagen 412, 472 91 Stillingsön. Organisationsnr: 556971-5286
Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till info@koksgladje.se med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.
Beställning
När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, faktureringsadress, normalt skickas alla paket till ombud om man inte väljer hemleverans emot högre kostnad.
OBS! Kontrollera även din skräppost ifall orderbekfräftelsen uteblir.Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via
e-post till: info@koksgladje.se så vi kan åtgärda innan vi skickar varan.Leverans
Våra normala leveranstider är 1-3 dagar på lagervaror till ombud. OBS! Beställningar lagda på helger skickas tidigast på måndagen efter. I annat fall upplyses man om leveranstiden blir längre på ej lagerförda produkter. Uppskattningsvis blir leverans tiden då 7-14 dagar.
Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta oss på e-postadress: info@koksgladje.se, senast 45 dagar då vi alltid spårbart så vi får lokalisera/reklamera paketet med transportföretaget.
Ej uthämtade varor returneras till oss. För alla paket som inte löses ut förbehåller vi oss
rätten att debitera dig kostnader för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringsavgift, för
närvarande 275:-Priser
Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms.
Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.
Ångerrätt
Vid köp av varor på webbplatsen har du som privatperson en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt. Ångerrätt gäller ej för företagskunder.
5.1 Vid nyttjande av din ångerrätt:
Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till oss info@koksgladje.se. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, order numret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt.
Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss. Har man handlat så man erbjudits fraktfritt så dras även fraktkostnaden av på återbetalningen om ordern returneras.
Vi erbjuder att skicka ut en retursedel för en kostnad från 79,- beroende på storlek och vikt på paketet som då dras av på återbetalningsbeloppet på produkten eller att Du står för returfrakt själv, oavsett alternativen ansvarar avsändaren för leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning och oanvända.
Skicka returen till:
Köksglädje/ Scandinavian Agencies AB
Änghagen 412
472 91 StillingsönOBS! Vi kan inte garantera om returen skickas till ombud att vi kommer ha möjlighet att åka och hämta ut returen innan den går tillbaka, därav vi rekommenderar dig att alltid välja frakt som går direkt till oss eller använda vår egen retursedel.
Återlämnas produkten på vårt lager utgår ingen returavgift.
På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen, drivmedelskostnad vid upphämtning hos ombud (150,-) och eventuell retursedelskostnad jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.
5.2 Ångerrätten gäller inte vid:
Produkter som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats (plomberats) och där förseglingen (plomberingen) har brutits av dig.
Produkter som har karaktär av förseglad ljud- eller bildupptagning och där förseglingen har brutits av dig.
Specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål.
Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.
Varor som snabbt kan försämras, exempelvis livsmedel.
Gäller ej till företagskunder.
För mer om den lagstiftade ångerrätten, se här.
Reklamation och klagomål
Vi kontrollerar alla produkter innan dessa skickas till dig, dock inte de förslutna och packade i kartonger ifrån leverantören. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.
Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.
Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts till: info@koksgladje.se.
6.1 Hur går du tillväga vid reklamation?
Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till info@koksgladje.se där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet.
Om det inte lyckas av oss att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.
Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.
Ansvarsbegränsning
Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.
Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.
Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.
Produktinformation
Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.
Information om Cookies
Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.
Personuppgifter
Genom att handla hos Köksglädje/Scandinavian Agencies AB accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.
Köksglädje/Scandinavian Agencies AB är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden – för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.
Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.
10.1 Vad är en personuppgift?
En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.10.2 Vilka uppgifter lagrar vi?
För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.
10.3 Rättslig grund
I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.
Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.10.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
10.4.1 BetalleverantörVid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.
De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av till privatpersoner är: Klarna.Från vecka 39, 2023, kommer Klarnas B2B-betaltjänster att genomföras av Billie GmbH (”Billie”).
Köp på konto för företagskunder via Klarna powered by Billie
Beställningen accepteras genom att en acceptförklaring skickas i ett separat e-postmeddelande eller genom att varorna levereras inom två dagar. Acceptansförklaringen skickas via e-post av Billie GmbH, som har förvärvat köpeskillingskravet mot kunden vid val av betalningssätt ”Köp på konto för företagskunder genom Klarna powered by Billie”.
Företagskunder har möjlighet att betala fakturabeloppet via banköverföring först efter mottagande av varorna och fakturan (”köp på konto”). För att kunna lämna detta erbjudande finns ett samarbete med Klarna Bank AB (”Klarna”), som i sin tur samarbetar med den finansiella tjänsteleverantören Billie GmbH (”Billie”) för betalningssättet ”Köp på konto för affärer kunder genom Klarna powered by Billie”. För att kunna betala fakturabeloppet via banköverföring behöver du inte registrera dig hos Klarna. Efter att ha valt betalningsmetod som en del av beställningsprocessen kommer Billie att utföra en adress- och kreditkontroll. Om detta lyckas kan beställningsprocessen genomföras med valt betalningssätt och köpeskillingskravet mot kunden tilldelas Billie. Fakturabeloppet ska överföras inom den betalningsfrist som anges på fakturan till det konto som meddelats företagskund som en del av Billies betalningsinstruktioner.
dataskyddOm du väljer betalningssättet ”Köp på konto till företagskunder genom Klarna powered by Billie” kommer en adress- och kreditvärdighetskontroll att utföras av Klarna som en del av beställningsprocessen som kommer att utföras av Billie. För detta ändamål kommer följande data som tillhandahålls som en del av beställningen, som krävs för denna adress- och kreditvärdighetskontroll, att överföras till Klarna, Billie och partnerföretag på uppdrag av Billie (t.ex. kreditupplysningar, inkassopartners etc.):
Personuppgifter och kontaktuppgifter: Information om kundens identitet (titel, för- och efternamn, telefonnummer, e-postadress) och det företag i vars namn beställningen görs (företag och juridisk form, registreringsnummer och uppgifter, adress och kontaktuppgifter, e-postadress). E-postadress, telefonnummer, leverans- och faktureringsadresser, kundnummer, skattenummer, momsregistreringsnummer, information om bransch och företagsstorlek);
Transaktionsrelaterad data: fakturabelopp och betalningsvillkor, information om produkter du beställer, såsom order-ID, kvantitet, kundvagn och faktureringsinformation, befintlig kundstatus.Dessa uppgifter används av Klarna och Billie uteslutande för att kontrollera om den betalningsmetod som kunden begärt är tillgänglig och, om kontrollen lyckas, för att behandla denna betalningsmetod. Som en del av denna bearbetning kommer Billie att skicka kunden information om status för beställningen samt fakturadetaljer till den e-postadress som angetts under beställningsprocessen.
Klarnas integritetspolicy finns tillgänglig på följande länk: https://cdn.klarna.com/1.0/shared/content/legal/terms/0/de_de/privacy.
Billies integritetspolicy finns tillgänglig på följande länk: https://www.billie.io/datenschutz/kar/.
Båda dataskyddsförklaringarna gäller utöver vår dataskyddsförklaring och våra allmänna villkor.
Postanvisningar och betalningspåminnelserVäljer du betalningssättet ”Köp på konto för företagskunder genom Klarna powered by Billie” kommer betalningsinstruktioner och betalningspåminnelser att skickas av Billie via e-post. Betalningar ska endast göras till det konto som anges här.
Stöd
Teknisk support för problem med val och implementering av betalningssättet ”Köp på konto för företagskunder genom Klarna powered by Billie” tillhandahålls av Billie. Support kan nås under normala kontorstid (måndag till fredag, 9.00 till 17.00, exklusive helgdagar i Berlin) på support_klarna@billie.io.10.4.2 Fraktbolag
För att kunna leverera dina beställningar till ombudet för att slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
De fraktbolag vi samarbetar med är: DB Schenker och Postnord.10.4.3 Nyhetsbrev
Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte.
Vi använder MailChimp för utskick av nyhetsbrev.10.5 Rätten till tillgång
Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.10.6 Rätt till rättelse
Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.10.7 Rätten att bli glömd
Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).10.8 Ansvarig för dataskydd
Köksglädje/Scandinavian Agencies AB är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.10.9 Så skyddar vi dina personuppgifter
Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.Ändringar till de Allmänna Villkoren
Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.
Tvist och lagval
I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr
Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag..